Będzie tunel pod Świną

„Karsibór” i „Bieliki” do muzeum? Aż trudno w to uwierzyć. A jednak! Promy, które przez tyle lat stały się symbolem Świnoujścia, znane setkom tysięcy podróżnych i turystów, już niedługo będą służyły wyłącznie jako turystyczna atrakcja. Marzenie, żeby do Świnoujścia można było dojechać tunelem, właśnie się materializuje. Inwestycja będzie finansowana w około 80 proc. za pieniądze z Unii Europejskiej. Z ogólnej kwoty ok. 212 mln euro, 180 mln euro pochodzić będzie z Unii. Decyzja w tej sprawie zapadła w Komisji Europejskiej 26 czerwca. Tunel pod Świną radykalnie przybliży Świnoujście do całego kraju oraz stworzy nowe możliwości rozwoju miasta i portu morskiego. Połączenie będzie mieć 3 km długości, jezdnię dwukierunkową o szerokości 10,5 m, dozwolonej prędkości maksymalnej 60 km/godz. i dopuszczalnym nacisku osi 11,5 tony.

Ale to nie wszystkie dobre wiadomości, które przyniosła ze sobą końcówka czerwca. Tunel do Świnoujścia jest bowiem fragmentem wielkiej inwestycji drogowej – budowy trasy S3 na całej, bez mała 500 kilometrowej, długości od Bałtyku do południowej granicy Polski. Ta budowa jest w pełni rozwinięta, wiele kilometrów jest już ukończonych i oddanych do użytku, nowe są sukcesywnie otwierane.

Czytam lokalne gazety:

26 czerwca: Nowa droga S3 z Legnicy do Lubina na Dolnym Śląsku oddana! 24 km odcinek połączył okolice Lubina z autostradą A4 koło Legnicy. Jeden z odcinków nowej trasy pełni rolę obwodnicy Lubina. Nowa, ekspresowa S3 ma dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym. W ciągu trasy udostępniono cztery ważne węzły drogowe o komfortowym połączeniu z istotnymi drogami na Dolnym Śląsku, tj. z A4 – co umożliwia relacje w kierunku Wrocławia oraz Jędrzychowic i Zgorzelca; z drogą krajową nr 94 w kierunku Legnicy i Zgorzelca; z drogą wojewódzką 323 w kierunku Legnicy i Kochlic oraz połączenie trasy ekspresowej S3 z obecną drogą krajową nr 3, co otwiera ruch w kierunku Lubina i dalej do Zielonej Góry.

28 czerwca, Zielona Góra: Otwarty został łącznik drogi ekspresowej S3 z osiedlem Pomorskim. Prace na obwodnicy Zielonej Góry potrwają jeszcze do listopada br. Itp., itd.

Ta ogromna inwestycja jest możliwa dzięki ustanowieniu w roku 2013 korytarza transportowego Adriatyk-Bałtyk, uwzględniającego Port Świnoujście. To wielka sprawa i moja wielka satysfakcja.

Pięć lat temu sprowadziłem do Polski członków Komisji Transportu PE, by na miejscu przekonać ich o niezbędności inwestycji drogowo-kolejowych wzdłuż Odry i wzdłuż wybrzeża Bałtyku – do Gdańska. Następnie, na mój wniosek, Pomorze Zachodnie zostało włączone do Transeuropejskiego Korytarza Bałtyk-Adriatyk.

Cieszę się, że lata starań, a także, co pragnę podkreślić, wzorowej współpracy z Prezydentami Świnoujścia i Gorzowa Wielkopolskiego oraz z posłami z regionu nadodrzańskiego, przyniosły takie rezultaty. Tym bardziej, że na innej, żywotnej dla Pomorza Zachodniego trasie – S6, od Szczecina przez Koszalin do Gdańska, też uwijają się spychacze, dźwigi, walce drogowe, betoniarki… Trasę tę udało się z kolei włączyć do unijnego programu dotyczącego sieci drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych – TEN-T (od ang. Trans-European Transport Networks). W ten sposób obie te arcyważne dla województwa zachodniopomorskiego inwestycje drogowe uzyskały gwarancje współfinansowania przez Unię Europejską aż do roku 2020, czyli do chwili przyjęcia następnego unijnego budżetu.